Pojistky

Pojistky

Pojistky můžeme rozdělit podle typu

  • Automobilové 
    • mini (2 A – 30 A)
    • standardní ( 1 A – 40 A)
    • maxi (20 A – 100 A)
    • šroubovací (20 A – 500 A)
  • Průmyslové pojistky – miniatůrní
    • 5 x 20 ( 0,032 A – 20 A)  – nejběžnější pojistky například: PC zdroje, audio zesilovače, atd
    • 6,3 x 32 (0,010 A – 40 A)
  • Ostatní 
    • SMD
    • Nožové
    • apod

Nás budou nejvíce zajímat pojistky automobilové. Určitě se s tím každý už někdy setkal, když přestali svítit brzdová světla, blinkr, světla u přívěsů apod. Jedna z nejdůležitějších věcí je, že pokud měřím pojistku musím jí vyndat z pojistkového pouzdra. Hned prozradím proč, jelikož pojistka je zapojena sériově před žárovkou teče pojistkou proud v případě že světlo přestane svítit. Nejspíše došlo k tomu že pojistka se přetavila a přestala fungovat. Občas se ale stane to, že pojistka se taví a před tím než se stihne úplně přetavit vypnete světlo. A když světlo chcete znova rozsvítit, světlo nesvítí ale poblikává podle toho po které silnici jedete. Proto při kontrole pojistek doporučuji pojistku celou vyndat z pouzdra a opticky se na ní podívat, popřípadně změřit multimetrem.

Zapojení pojistek v autě je jednoduché a promyšlené. Pokud jste si všimli, hned u samotné baterky se nachází „šroubovací pojistky“ jsou to pojistky s největším proudem. Od nich vedou kabely do pojistkových skříní kde jsou pojistky „mini, standardní i maxi“ a teprve dané pojistky jsou pro konkrétní věci, jakou jsou brzdová světla, blinkr, klakson, stěrače, vyhřívání sedaček atd.

V podstatě se dá říct že plánek zapojení pojistek připomíná pomyslný strom kde dole místo kmenu je největší pojistky která vede na větve, tam jsou většinou pojistky maxi a střední a teprve potom většinou dochází na řadu pojistky mini. 

Důležitá věc je že proudy se musí sčítat, tzn že pokud máme hlavní pojistku od baterky 40A a za tím jsou dalši pojistky paralelně třeba 4 pojistky po 10A vše bude fungovat jak má. Celý problém nastává ve chvíli kdy hlavní pojistka bude 40A a za tím budou 4 parelelně menší pojistky 10A + 10A + 20A + 20A celkem tedy 60A. Celý tento systém který je navržený špatně ale  může fungovat za předpokladu že různá zařízení budeme pouštet postupně či na střídačku a celkový proud nepřekročí maximální proud hlavní pojistky. V případě že pustíme všechna 4 zařízení najednou potřebný proud bude 60A a toto velké přetížení nám nevydrží naše hlavní 40A pojistka.

Proto je důležité promyslet systém která pojistka bude hlavní a která vedlejší. 

Jako správný systém se dá chápat že od Vaší baterky v autě bude jedna šroubovací pojistka z které povede vodič na menší pojistky. Doporučoval bych pojistky používat 1. zabrání zkratu 2. rozdělí okruh na menší. Ano dá se říci že celý systém tím bude složitější na návrh a realizaci. Nicméně je nutné podotknout že takovýto systém se dobře opravuje a to hned z několika důvodů.

  • když mám více pojistek je velká pravděpodobnost že mi bude svítit v obytné části alespon jedno svetlo, případně mi stále poběží mini-lednička a já nepřijdu o zásoby jídla a pití na pěkný večer ve dvou. Komu by také chutnalo ohřáté víno či teplé pivo. 🙂
  • když vím že mám v pojistkové skříni 10 pojistek a jsou popsané tak hned vím,  která pojistka nefunguje. A nemusím složitě hledat který drát kam vede.
  • je dobré všechny pojistky směřovat na jedno místo v autě, pokud to nelze tak třeba na 2-3 místa. Ale velká šmodrchanice drátů a pojistek nikdy nefunguje dlouho
  • Bezpečnost – Pokud použiji pojistku na 20A a potřebuji za pojistkou použítdva vodiče a každý půjde na jinou stranu vozidla je třeba aby vodič vydržel proud 20A. Více k zamyšlení viz video: XXX

Důležitá věc je vše co děláte dobře popisovat ať už se jedná o rozvod drátů nebo pojistek, vždy vám to ulehčí práci.

A jedna z posledních důležitých věcí je že pokud mam natažený drát o daném průřezu, měla by na začátku drátu být pojistka. Pokud jsem zamýšlel že drátem poteče reálný proud 3A pojistka by měla být na 3A. Každá pojistka má jistou rezervu, tzn že pojistka na 3A se nepřepálí s proudem 3A ale až kolem 5-6 A. Více se můžete podívat na video XXX že pojistka opravdu vydrží větší proud než je třeba. Proto i vodič od pojistky by měl mít jistou proudovou rezervu.

Toto vše má jednoduchý důvod, představte si že natáhnete drát přes celé auto a když už máte vše dokončené zjistíte že světlo málo svítí.. a teď zní otázka, „máte tam natažený dostatečně silný drát aby jste si tam mohli dát silnější světlo?“ 

Výpočet světla P=U*I tzn že jsem tam chtěl mít LED světlo s výkonem 30W = 12V * 3A (( ano, já vím 36W)) ale říkám s rezervou. A pokud mi teda světlo nestačí a mám dostatečně dimenzovaný vodič s pojistkou mohu tam dát světlo o výkonu 55W a nemusím nic měnit, nemusím natahovat drát, nemusím nic 🙂 jen dát výkonější světlo a svítit. 

Pokud jste dělali vše poctivě a s rezervou tak můžete být v klidu určitě se tam výkonější světlo dá zapojit s klidným svědomím.