Spojování vodičů

Spojování vodičů

Spojovani vodicu bych rozdelil na dve kategorie

1) spojovani vodicu v pripade ze k vodici potrebujeme pridat jiny vodic

V tomto pripade je dobre pouzit sroubovaci svorkovnici(cokoladu), wago svorky, nebo drat zaletovat cinem. Rozhodne nedoporucuji vodice oholit na med, dat je k sobe a zakroutit je.. tento spoj je dlouhodobe velmi nestabilni a je zde velke riziko ze spoj jednou prestane fungovat.

V tomto pripade jde na hlavni vodic pripojit vodic o stejnem nebo mensin prumeru. Opet je zde potreba dodrzet pravidla scitani proudu a podle toho navrhnout pojistku i zkontrolovat maximalni proud tekouci vodièem. Viz clanek xxx.

2) napojovani-spojovani vodicu v pripade ze vodic byl preruseny vlivem fyzickeho namahani ci jinych problemu.

Zde je dobre vodic nenapojovat ale kompletne ho vymenit pokud to je mozne.

V pripade napojovani vodicu v mistech kde se vodic lame.. pant dveri atd. Je treba vodic napojit alespon 10 cm dal na kazdou stranu a to z duvodu aby napojovany spoj vydrzel.

Rozhodne nenapojovat vodice v miste ohybu…

Par rad k napojovaji vodicu:

1) napojovat – spojovat vodice stejneho prurezu
2) napojovat – spojovat vodice stejne barvy. ((Metr zelena, metr hneda, metr modra.. na konci auta pak bude duha! Ne tomuto se urcite vyvarujte a vzdy pouzijte spravne barevny vodic))
3) vodice se lisi podle prurezu a podle toho je potreba zvolit i spravnou velikost svorkovnice
4) spojene vodice je dobre ochranit
a) zaizolovat – elektrikarskou izolackou
b) pouzit smrstovaci buzirku
c) napojeni provest v krabicce – v nehorlave
d) moznost kombinace vice moznosti neni na skodu
5) napojovat – spojovat vodice na dobre pristupnych mistech
a) je videt kvalita opravi – napojeni
b) v pripade problemu se misto vzdy dobre najde.
– nejhorsi moznosti kde napojit-spojit vodic je: pod kobereckem, pod stropem, a v miste ohybu ttt